Przebieg egzaminu praktycznego
Egzamin w W.O.R.D odbywa się codziennie od poniedziałku do piątku, w godzinach: 8:30, 11:00, 12:30 i 15:00. Część praktyczna egzaminu państwowego obejmuje sprawdzenie:
- Umiejętności wykonywania podstawowych manewrów – jest ona przeprowadzana na placu manewrowym,
- Umiejętność parkowania i jazdy w ruchu drogowym – jest przeprowadzana na drogach publicznych.
Przystępujący do egzaminu oczekują w poczekalni przy placu manewrowym, 5 minut przed rozpoczęciem egzaminu. Egzaminator dokonuje przydziału grup do poszczególnych stanowisk egzaminacyjnych. Zdający powinien mieć przy sobie dokument tożsamości oraz posiadać okulary, soczewki, aparaty słuchowe, itp. Jeśli posiada takie wskazanie w orzeczeniu lekarskim.
PLAC MANEWROWY – ZADANIA EGZAMINACYJNE
1. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy
- poziom oleju w silniku,
- poziom płynu chłodzącego,
- poziom płynu hamulcowego,
- poziom płynu w spryskiwaczach
- działanie sygnału dźwiękowego,
- działanie świateł zewnętrznych pojazdu,
- sprawdzenie czy drzwi pojazdu są zamknięte,
– właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa,
– upewnienie się o możliwości jazdy (ocena sytuacji wokół pojazdu)
– płynne ruszenie (opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego, łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika)
2. Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (tzw. RĘKAW)
- płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
- w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka
- nieprzejeżdżane przez linie, pachołki i tyczki ograniczające pas (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
- zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu
3. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
- przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć
- osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.
RUCH DROGOWY – ZADANIA EGZAMINACYJNE
Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzy- i czterowlotowe)
Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych
Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy
Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe (wjazd i zjazd)*
Przejazd przez przejścia dla pieszych
Wykonanie jednego z następujących manewrów parkowania:
- prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
- skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
- równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania – możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku gdy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik.
W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania
Wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej:
- możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.),
- zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego,
- miejsce do zawracania wyznacza egzaminator
Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*
Przejazd przez tunel*
Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego
Wykonanie manewru wyprzedzania
Wykonanie manewru omijania
Wykonanie manewru wymijania
Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu
Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo
Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo
Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu
Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu
Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych – zadanie nieobowiązkowe
Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy. Dokonuwanie zmiany biegów na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę. Pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50km/h
Korzystanie z momentu obrotowego silinika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem.
Czas trwania części praktycznej egzaminu państwowego
Przepisy określają, że minimalny czas trwania jazdy w ruchu drogowym wynosi 40 minut. Zastrzeżeniem jest możliwość zakończenia egzaminu przez egzaminatora po upływie 25 minut, jeżeli zostały wykonane wszystkie zadania egzaminacyjne, a wynik egzaminu jest pozytywny.